Futás

A futócipő

 

Milyen futócipő kell kezdő futóknak

A kezdő futók leggyakoribb hibája, hogy előszednek egy sportcipőt a cipős szekrény aljáról, mondván, hogy úgy is csak egy kis félórás kocogásra kell, felesleges kiadás még egy cipőt vásárolni… Esetleg elmennek egy nagyobb áruházba, ahol megveszik a legolcsóbb futócipőt, ami akciós és rá van írva, hogy futócipő… Néhány szenvedős futás után viszont már nincs is kedvük többet futni... Csak a panaszáradat marad, tudniillik, hogy próbálkoztam a futással, de megfájdult a térdem, a bokám, a lábfejem és még sorolhatnánk, hogy mi minden fájdult még meg, miközben a kezdő futó levonja a következtetést, miszerint a futás nem neki való. Minden kezdő futó megkérdezi: - Milyen márkájú cipőt vegyek? Mindenkinek más és más a megfelelő cipő, tehát nem lehet előre tudni, hogy melyik lesz jó méretben és futó stílusban, adott célnak (terep) megfelelően. - Hol vegyem a(z első) futócipőm? Olyan szakboltban kell vásárolni, ahol sok márkát lehet egyszerre kapni és szakember segít a célzott választásban (így nem kell minden futócipő márkából 4-5 öt felpróbálni), természetesen próbáljunk fel 6-10 fajta cipőt (futócipő márkánként 2-3 típus jöhet szóba célunknak megfelelően). Szakember már eleve látja a lábfej alakjáról, hogy mely cipők jöhetnek szóba, illetve a feltett kérdései alapján hamar megszűri, hogy miket ajánljon.

- Ha bevált egy cipő, akkor tartsak ki mellette? A lábnak az a legjobb, ha minél változatosabb terepen és minél több fajta cipőben futunk. Azonkívül, hogy veszünk a futó helyszínnek megfelelő (aszfalt, terep, földes út..) futócipőt, sokat erősít, ha nem csak egyfajta hatás éri a lábunkat ( például egy stabil cipőben aszfalton lehet, hogy nem erősödik kellőképpen a bokánk…). Előfordulhat, hogy a cipő nem a legideálisabb a lábunkra, nem a megfelelő helyen van a varrás, túl kemény a sarokkiképzés stb ..., és ezeknek a problémáknak a káros hatásai csak hosszabb távon jelentkeznek.

- Meddig jó egy futócipő? Egy futócipőt használhatóságát nem időben, hanem megtett kilométerben mérjük. A megtett kilométerek során a csillapítást elnyelő, stabilitást adó anyagok elfáradnak és egy idő után már nem védik a lábunkat. A cipő átlagosan 1000 km-ig hordható, attól függően, hogy milyen talajon futunk, és, hogy mekkora a súlyunk. Kezdő futók és túlsúlyosok 800 kilométernél többet ne fussanak egy cipőben. A még kívülről teljesen jónak látszó futócipő ezután még befogható utcai cipőnek, kiránduló cipőnek stb… Megjegyzés: a futócipők egy-egy részei is elhasználódhatnak tönkremehetnek idő előtt!

Gyártás után 5 évnél idősebb futócipőben ne fussunk, a műanyag részek a csillapításukat elveszthetik. (tehát ha az áruházban vagy valahol raktáron állt 3 évet a cipő, akkor már számolni kell anyagfáradással)

- Mikor vegyünk új cipőt ? Futócipőnk vételével ne várjunk a jelenlegi cipőnk elhasználódásáig! Érvek: * esős időben lehet váltogatni a futócipőket míg a másik szárad * versenyen csak bejáratott cipőben érdemes indulni (váltáskor pedig nem szerencsés a régi lestrapált futócipőben futni, mert gyors futáskor, versenyen nagyobb az igénybevétel és a sérülésveszély * nem leszünk vételi kényszerben, hogy az aktuális készletből válogassunk * akciók idején érdemes vásárolni * futás közben jelentkező problémakor: lábszár, térdfájás és egyéb sérülésnél gyanakodjunk, hogy elhasználódott vagy nem megfelelő a futócipő

- Hogyan tartsam karban a futócipőm?

A futócipőt ne mossuk ki mosógépben, a szivacsos szerkezetű csillapítást elnyelő műanyag részeket károsíthatja a víz. Nedves ronggyal törüljük át a koszos futócipőt! Bőrpuhító anyagok használata felesleges. Átázott futócipőt ne rakjunk radiátor, meleg fűtőtest közelébe (cipő méretváltozását és eldeformálódását okozhatja), inkább tegyünk bele (nedvességet felszívó) újságpapírt és hagyjuk száradni.