Úszás

Gyorsúszás alapjai - technikai elemek

Talán az úszás az a sport, amelynek technikáját a legnehezebb elsajátítani megfelelően edzői támogatás nélkül. Ez a cikk is csak egy összefoglaló képet próbál meg nyújtani a gyorsúszás elemeiről, de ezek elsajátításához, begyakorlásához javasoljuk mindenki vegye igénybe egy úszó edző segítségét.

Az alábbiakban testrészenként próbáljuk meg összegyűjteni a megfelelő technikát. Tehát csobbanásra fel!

1. Fejtartás
Fejünk mindig egyvonalban, egyenesen legyen a gerincünkkel.

2. Szemek
A "nem lélegző" fázisban nézzünk egyenesen lefelé a medence aljára. Lélegzés közben nézzünk oldalra, egyik szemünkkel a másik főlé, vagy egyenesen nézve.

3. Vállak és mellkas
A vállak forgatása a gerinc mint tengely körül történjen a csipővel egy síkban. A pihenő karunk oldalán emelkedik felfelé a váll, míg a húzó kar oldalán kerül alulra.

4. Karok
Mindig az egyik kar vezeti a mozgást, a másik húz vagy pihen; a váll előtti térben a karok mozgása átfedhet.

5. Alkar a húzási fázisban 
Az ujjhegyek-csukló-könyök egy vonalban mozog és a vonal a mozgás alatt a medence aljára mutat. Cél a minél gyorsabb vízfogás, és minél nagyobb felületű húzás egész addig, amíg a kar elhagyja a derék vonalát

6. Alkar és kéz a pihenő fázisban 
Lazán, könyökből lógatva, nem erőből nyomul előre, inkább csak lendül. A hüvelykujj vezeti a mozgást.

7. Alkar és kéz a vízfogáskor 
Először az ujjhegyek érnek a vízbe, aztán az alkar finom csúsztatása előre a teljes kinyújtásig, a test forduló mozgásának ritmusát követve.

8. Törzs 
Legfőbb feladata a vállak és a csípő közötti kapcsolat fenntartása.

9. Csípő 
A gerinc, mint tengely, körül fordul, csakúgy mint a vállak. Próbáld a test forgását csípőből indítani. 

10. Lábak 
A lábmunka a karmunkához képest másodlagos, nem szabad, hogy domináljon. Természetes, ne erőltetett mozgás legyen. Többféle ritmus elfogadható (kettes, hatos, stb). 

11. Lábfej 
Az erőteljesebb lábfejmozgás segíti a gyorsabb haladást. A lábmunka során a fröcskölés nem csak elfogadott, hanem pozitív is, mert segíti a lábmozgás végigvezetését.

12. Légzés 
Minden második vagy harmadik karhúzásra. Fontos, hogy mindkét oldalra egyaránt kényelmesen menjen a levegővétel.

Mint a fentiekből látható a gyorsúszás igen összetett mozgásforma, amelynek igazán hatékony elsajátítása hosszas gyakorlást és edzői felügyeletet igényel. Mindazonáltal nem egy "rakétatudomány", tehát minden félelem-előítélet ellenére, meglepően rövid idő alatt elsajátítahatók az alapjai. Fenti két mondat kissé ellentmondónak tűnhet, de igaz. Jó lubickolást!

Forrás: http://edzesonline.hu/